Kullakin maalla on omanlaiset
päivittäistaravakauppansa, joiden käytännöt poikkeavat toisistaan suuresti.
Isoin ero Suomen ja useimpien maailman maiden välillä on luultavasti
alkoholipolitiikka – useimmissa maissa kun väkevätkin löytyvät tavallisista kioskeista
ja ruokakaupoista, eikä alkoholin myyntiä ole sidottu sallittuihin
kellonaikoihin.
Mutta muitakin eroja on runsaasti. Japanissa
esimerkiksi hedelmiä ei punnita itse, vaan ne on hinnoiteltu kappaleittain.
Minulle on edelleen mysteeri, miten kauppojen henkilökunta muistaa kaikkien
hedelmien tai vaikkapa kappaleittain ostettavien lihatuotteiden hinnat (tai
vaihtoehtoisesti pystyy hakemaan oikean tiedon silmänräpäyksessä). Ja siinä
missä Suomessa isot marketit ovat yleensä pieniä edullisempia, Japanissa asia
tuntuu olevan päinvastoin. Erot eivät aina ole ihan pieniä: eräässä suuressa
marketissa litra erästä oliiviöljyä maksoi 900 jeniä, toisessa, pienemmässä
kaupassa täsmälleen sama tuote maksoi noin 500 jeniä.
Noin viiden minuutin kävelymatkan päässä
omasta asunnostani on Fresco-ketjun ruokakauppa, josta saa periaatteessa kaikki
päivittäistavarat, joita voisin keksiä tarvitsevani. Mutta saa sieltä paljon
muutakin. Ja yhä edelleen, viiden kuukauden jälkeenkin, saan yllättyä kerta toisensa
jälkeen hyllyjen tarjonnasta.
Vihannesosasto oli mielestäni kiinnostava
syksyn alussa, heti Kiotoon saavuttuani. En esimerkiksi pystynyt käsittämään,
miten yksi japanilainen valkosipuli voi maksaa 200 jeniä siinä missä kolme
kiinalaista maksaa 100. Entä 198 jeniä maksava paprika? Talven myötä vihannesten
ja hedelmien hinnat ovat nousseet huimasti. Syksyn alussa maksoin
salaattikerästä 98 jeniä, nyt se maksaa 398. Taannoin näkemieni TV-uutisten
mukaan vihannesmyyntiä ajatellen tämä talvi on kuitenkin ilmeisesti
poikkeuksellisen hankala. En usko, että kukaan saa minua enää kiinni Suomen
vihanneshinnoittelun kritisoinnista.
Kerran muuten näin Frescossa jopa matsutake-sieniä (suomeksi männyntuoksuvalmuska,
ei sillä että tuo nimi avaisi ainakaan itselleni asiaa yhtään enempää), joka on
Japanissa hyvin arvostettu ja arvokas herkku. Harmittaa, etten tuolloin tullut
maistaneeksi, sillä sen koommin en ole matsutakeen missään törmännyt.
Syyskuussa Frescon makkaraosastolle oli
kiinnitetty näyttö, jossa pyöri parin viikon ajan kuvassa näkyvä mainos äänekkäine
mainoslauluineen. En liioittele sanoessani äänekäs – ärsyttävä musiikki
tunkeutui korviin marketin toisessa päädyssäkin ja sai minut todella
huolestumaan kaupan henkilökunnan mielenterveyden puolesta. Juuri kun ajattelin
ottaa yhteyttä kauppiaaseen tämän työntekijöiden puolesta, mainos vedettiin
pois. Itse en ole kovin innostunut makkaroiden ostamisesta, mutta jos olisin,
tämä mainos olisi saanut minut lähinnä pysymään mahdollisimman kaukana
kyseisestä merkistä.
Makkaroiden sijaan kannattaa tietysti suosia
ylipäänsä tuoretta lihaa, ja erityisesti broilerinliha ja kala ovat Japanissa
edullisempia kuin Suomessa. Mutta miten valmistaa tuoretta kalmaria tai
jättitaskurapua? Itselleni vieraat raaka-aineet eivät jää tähän, vaan
kalatiskiltä löytyy myös lukuisia kalalajeja, joista en tiedä mitään. Sama
koskee tosin myös sieniosastoa, jolla on lukuisia sieniä, jotka ovat paitsi
edullisempia, myös herkullisempia kuin mitä Suomen ruokakaupoilla on tarjota
(kesän ulkopuolella).
Hieman erilaisiin sienituotteisiin
siirtyäkseni, yksi ulkomailla kävijää yleensä ihmetyttävä seikka on
alkoholikulttuuri. Keski-Euroopassa ja Japanissa myydään pieniä väkeväpulloja
suoraan kassan vieressä, mitä on Suomessa mahdotonta kuvitella vaikkapa
paikallisessa Siwassa tai Alepassa. Tämä seikka ei enää sinänsä yllätä minua,
mutta tavallisen ruokakaupan hyllyltä bongattu 2,7 litran muovikanisteri viskiä
1880 jenin hintaan (noin 19 euroa) oli hätkähdyttävämpi löytö. Vieressä
nököttävä, hieman kalliimpi pullo on saanut hintalappuunsa merkinnän "happy
price". Kyseinen viski ei edes ole sellaista kuraa kuin hinta antaisi olettaa –
se on itse asiassa ihan hyvin tehty perus-blended-viski. (Itse tosin en ostanut
2,7 litran pulloa.)
Häpeäkseni tunnustan, etten edelleenkään osaa
valmistaa japanilaista ruokaa. Olen täällä tyytynyt pääosin eurooppalaisiin
keittotaitoihin, joita hyödynnän Suomessakin. Tästä huolimatta käynti
ruokakaupassa on yhä edelleen kiinnostava kokemus, joka tarjoaa yllätyksiä
toisensa perään.
Minun on tullut pian aika heittää hyvästit
Frescolle ja siirtyä jälleen Kōenjin toissasyksynä tutuksi tulleen Big-A:n
tarjontaan. Ruokakauppa kuin ruokakauppa, erot eivät ole aivan valtavan suuria. Silti jään kaipaamaan Frescon kassahenkilöiden ystävällisyyttä ja
kotiäitien pieniä lapsia, jotka loivat kerta toisensa jälkeen outoon
ulkomaalaiseen ikuisuuden pituisia katseita suurilla, kirkkailla silmillään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti